Dag 6 Malpica – Santiago de Compostela

Ingen frukost på hotellet så vi drog söderut en bit längs kusten. Laxe hade en perfekt strand och verkade vara en liten sömnig turistby. Inga ställen serverade frukost. Inte ens en macka kunde man få. Skumt. Det satt ju folk på caféerna. Åt de inget? Tydligen inte. Situationen räddade sig när vi gick in i en livsmedelsaffär. Salami, bröd, mjukost, yoghurt etc inhandlades och avnjöts på stranden. Självklart badade jag. Svinkallt. Fräscht.

Nu var vi sugna på Santiago de Compostela som efter Lissabon är det mest kända stället som vi skulle besöka på denna resa. En dryg timma senare, efter att återigen tackat Garmin GPS för ovärderlig hjälp, var vi incheckade på Hotel Gelmirez och bilen tryggt i bevakat garage.

Sen var det bara att gå ut och knata i gamla stan som inte var många minuter från hotellet. Santiago är framför allt känd för att det är målet för den superkända vandringsleden El Camino de Santiago. Och visst stötte vi på många vandrare! Det var en härligt avslappnat atmosfär bland gränderna. Det kände som om de som var här, hade nått fram till något och bara njöt av att vara framme. På den stora platsen framför katedralen satt och låg(!) massa människor och bara pratade lugnt eller bara satt tysta. Jag kan verkligen rekommendera en tripp till Santiago. Själv är jag rätt sugen på att nån gång komma dit till fots. Måste vara underbart.

Missa inte filmen från stämningen i ett tidigare blogginlägg.

Varje år har de en festival som tydligen inte får missas. Dagen efter vi var där var det dags för den och vi såg förberedelserna som verkligen bådade gott. Spektakulärt kunde det bli, sa vi till varandra, när vi satt med en hundratals andra på kvällen på den stenbelagda platsen nedanför en projektorbelyst katedral och bara blickade upp samtidigt som de då och då testade den enorma ljudanläggningen.

Morgonen därpå dundrade ett tåg av spåret på väg in till stan och 79 människor omkom och fler blev skadade. Festligheterna sköts upp.